پیشینه یلدا...
تاریکی نماینده اهریمن بود و چون در طولانیترین شب سال، تاریکی اهریمنی
بیشتر میپاید، این شب برای ایرانیان نحس بود و چون فرا میرسید، آتش
میافروختند تا تاریکی و عاملان اهریمنی و شیطانی نابود شده و بگریزند،
مردم گرد هم جمع شده و شب را با خوردن، نوشیدن، شادی و پایکوبی و گفتگو به
سر میآوردند و خوانی ویژه میگستردند، هرآنچه میوه تازه فصل که نگاهداری
شده بود و میوههای خشک در سفره مینهادند. سفره شب یلدا، «میَزد» Myazd
نام داشت و شامل میوههای تر و خشک، نیز آجیل یا به اصطلاح زرتشتیان،
«لُرک» Lork که از لوازم این جشن و ولیمه بود، به افتخار و ویژگی «اورمزد» و
«مهر» یا خورشید برگزار میشد.در آیینهای ایران باستان برای هر مراسم جشن و سرور آیینی، خوانی
میگستردند که بر آن افزون بر آلات و ادوات نیایش، مانند آتشدان، عطردان،
بخوردان، برسم و غیره، برآوردهها و فرآوردههای خوردنی فصل و خوراکهای
گوناگون، خوراک مقدس مانند «میزد» نیز نهاده میشد.
ایرانیان گاه شب یلدا را تا دمیدن پرتو پگاه در دامنهٔ کوههای البرز به انتظار باززاییده شدن خورشید مینشستند. برخی در مهرابهها (نیایشگاههای پیروان آیین مهر) به نیایش مشغول میشدند تا پیروزی مهر و شکست اهریمن را از خداوند طلب کنند و شبهنگام دعایی به نام «نی ید» را میخوانند که دعای شکرانه نعمت بودهاست. روز پس از شب یلدا (یکم دی ماه) را خورروز (روز خورشید) و دی گان؛ میخواندند و به استراحت میپرداختند و تعطیل عمومی بود (خرمدینان، این روز را خرم روز یا خره روز مینامیدند).
ایرانیان گاه شب یلدا را تا دمیدن پرتو پگاه در دامنهٔ کوههای البرز به انتظار باززاییده شدن خورشید مینشستند. برخی در مهرابهها (نیایشگاههای پیروان آیین مهر) به نیایش مشغول میشدند تا پیروزی مهر و شکست اهریمن را از خداوند طلب کنند و شبهنگام دعایی به نام «نی ید» را میخوانند که دعای شکرانه نعمت بودهاست. روز پس از شب یلدا (یکم دی ماه) را خورروز (روز خورشید) و دی گان؛ میخواندند و به استراحت میپرداختند و تعطیل عمومی بود (خرمدینان، این روز را خرم روز یا خره روز مینامیدند).
ایرانیان نزدیک به چند هزار سال است که شب یلدا آخرین شب پاییز را که درازترین و تاریکترین شب در طول سال است تا سپیده دم بیدار میمانند و در کنار یکدیگر خود را سرگرم میدارند تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی و سردی روحیهٔ آنان را تضعیف نکند و با به روشنایی گراییدن آسمان به رخت خواب روند و لختی بیاسایند.
در آیین کهن، بنابر یک سنت دیرینه آیین مهر شاهان ایرانی در روز اول
دیماه تاج و تخت شاهی را بر زمین میگذاشتند و با جامهای سپید به صحرا
میرفتند و بر فرشی سپید مینشستند. دربانها و نگهبانان کاخ شاهی و همهٔ
بردهها و خدمتکاران در سطح شهر آزاد شده و بهسان دیگران زندگی میکردند.
رئیس و مرئوس، پادشاه و مردم عادی همگی یکسان بودند. البته درستی این امر
تایید نشده و شاید افسانهای بیش نباشد. ایرانیان در این شب باقیمانده
میوههایی را که انبار کرده بودند به همراه خشکبار و تنقلات میخوردند و
دور هم گرد هیزم افروخته مینشستند تا سپیده دم بشارت روشنایی دهد زیرا به
زعم آنان در این شب تاریکی و سیاهی در اوج خود است.
از نظر طب سنتی ایران در شب یلدا باید غذاهای گرم خورده شود. میوه مخصوص این شب کدو تنبل میباشدکه دارای طبیعت گرم میباشد. میوه هندوانه مخصوص چله تابستان میباشد نه زمستان چون طبیعت هندوانه سرد است و در فصل گرم باید خورده شود. هم چنین کدو تنبل در تقویت قوای مغز نیز بسیار مؤثر میباشد.
برگرفته از ویکی پدیا
از نظر طب سنتی ایران در شب یلدا باید غذاهای گرم خورده شود. میوه مخصوص این شب کدو تنبل میباشدکه دارای طبیعت گرم میباشد. میوه هندوانه مخصوص چله تابستان میباشد نه زمستان چون طبیعت هندوانه سرد است و در فصل گرم باید خورده شود. هم چنین کدو تنبل در تقویت قوای مغز نیز بسیار مؤثر میباشد.
برگرفته از ویکی پدیا
+ نوشته شده در پنجشنبه یکم دی ۱۳۹۰ ساعت 19:22 توسط سیل خاموش
|